Saturday, March 28, 2009

round-round in Georgetown..sha la..la...

Uniknya Pulau Pinang
Pulau pinang merupakan sebuah negeri yang mempunyai keunikan dengan pelbagai bangunan yang di bina pada zaman kolonial.Walaupun seni bina bangunan ini telah lama namun ia masih mengekalkan ciri-ciri sebuah bangunan yang boleh memberikan keselesaan dan kemudahan untuk semua orang. Kelebihan ini menarik ramai pelancong untuk berkunjung ke sini. Inilah antara yang menarik terdapat di pulau pinang.

namun pusing-pusing kami di bandar Georgetown pada kali ni bukan lah sekadar untuk menyaksikan keindahan bangunan-bangunan kolonialisme yang dijadikan bangunan komersil tetapi apa yang ingin kami pamerkan kepada anda sejauh manakah bangunan dan permis-permis perniagaan disitu benar-benar perihatin tentang kemudahan OKU..


seperti kita sedia maklum bangunan-bangunan komersil seperti bank.imigeresen ,lembaga hasil dalam negeri dan sebaginya merupakan tempat-tempat yang menjadi tumpuan semua golongan..Ramai yang sedar akan hal ini dan menyediakan kemudahan untuk golongan OKU walaupun ada sesetengah kemudahan yang disediakan menepati piawaian yang sepatutnya dan hanya menyediakan kemudahan OKU yang agak terhad...namun begitu masih terdapat permis-permis yang tidak mengedahkan hal ini walaupun isu-isu tentang kemudahan OKU ini sering diperkatakan sejak akhir-akhir ini...jadi kenapa harus ada permis-permis yang tidak perihatin tentang tanggungjawab mereka terhadap golongan OKU..Haruskah ada diskriminasi terhadap golongan OKU oleh syarikat-syarikat yang besar?????

Gambar ini diambil di pejabat Imigeresen Malaysia cawangan pulau pinang..Jabatan ini menyediakan laluan kerusi roda yang sempurna bagi memudahkan pelanggan OKU mendapatkan perkhidmatan .Tetapi hanya kemudahan ini yang disediakan.

Laluan kerusi roda di hadapan pintu masuk pejabat imigresen

Berhampiran pejabat imigresen terdapat pondok telefon yang mempunyai ciri-ciri OKU.Pondok telefon ini lebih rendah berbanding pondok telefon biasa.ini dapat memudahkan OKU untuk membuat panggilan.

Tempat letak kereta OKu dihadapan RHB bank
Jika sebentar tadi kita melihat kemudahan laluan kerusi roda di hadapan pejabat OKU..lain pulak ceritaya di RHB bank..jika dilihat pihak MPPP ada menyediakan tempat letak kereta khas untuk OkU dihadapan bangunan RHB bank.Tetapi laluan untuk kerusi tak ada pulak dihadapan pintu bank! jadi bagaimana pelanggan yang terdiri dari mereka yang memiliki kelainan upaya ini ini berusan dengan bank tersebut.


Dimanakah laluan laluan kerusi roda??? tak kan OKU yang berkerusi roda nak naik ikut tangga??? fikir-fikirkan..
Selain itu sepanjang tinjauan kami si sekitar bandar georgetown kami dapati jalan raya dan laluan disekitar kawasan tersebut tidak sesuai digunakan oleh OKU..pihak MPPP seharusnya lebih perihatin dalam membangunkan kemudahan unuk OKU seperti membina lorong untuk laluan kerusi roda,harus diingatkan laluan untuk kerusi roda tidak sama dengan laluan pelajan kaki..hal ini sering disalah tafsirkan. laluan Orang buta juga perlu dibina disekitar kawasan ini bagi memudahkan pergerakan mereka terutamanya untuk mendapatkan perkhidmatan yang disediakan di bangunan-bangunan berhampiran..




Inilah apa yang ingin kami kongsikan bersama anda pada post kali ini..jumpa lagi dilain post bersama isu dan tempat-tempat yang lebih hangat dari biasa..hehe..Negaraku mesra OKU..secebis perhatian segununug penghargaan....
huda mana ye???...

Thursday, March 26, 2009

Sehari di Taiping Sentral....

CERITA DI SINI.......

Taiping Sentral adalah salah satu pusat membeli belah yang terdapat di Taiping,Perak. seperti tempat-tempat membeli belah yang lain, terdapat pelbagai kemudahan yang di sediakan termasuklah kepada orang kurang upaya. sambnil-sambil berjalan di sini,kami sempat kandid beberapa keping gambar individu OKU yang membeli belah di sini..tapi hanya 2 keping sahaja dapat kami kami pos di blog ini kerana ada masalah kekaburan pada gambar yang di ambil pada jarak jauh ni.......


Inilah foto yang berjaya kami ambil...kemungkinan individu Oku ini datang ke sini bersama-sama kawan-kawannya...kemesraan dan kegembiraan dapat di lihat pada wajah mereka ketika berjalan-jalan di sini. Kemudahan - kemudahan yang di sediakan oleh pihak pengurusan amat memudahkan golongan oku untuk membeli-belah di sini....


Tujuan kami ke sini juga adalah untuk melihat lebih banyak lagi kemudahan-kemudahan yang di sediakan untuk golongan oku di Taiping Sentral ini.

Inilah antara kemudahan yang kami temui di sini...........



Petunjuk arah yang memudahkan setiap pengunjung di sini untuk menggunakan kemudahan yang di sediakan


Ni pulak...cerita pasal tandas...mana-mana korang pergi mesti tandas akan di cari, tandas yang kami lihat di sini semestinya untuk golongan oku. Laluan ke tandas adalah cukup selesa dan memudahkan oku untuk melaluinya sama ada yang berkerusi roda sekali pun.....Simbol untuk oku juga ada diletakkan berhampiran pintu tandas.


Inilah keadaanya tandas yang terdapat di sini...sungguh menyedihkan!! nampak macam selesa tapi pemegang besi seperti yang biasa kita lihat dalam tandas-tandas oku di tempat lain terlalau jauh dengan mangkuk tandas dan sukar untuk di capai oleh tangan. Sebaliknya pemegang yang kelihatan di tepi singki amat selesa untuk golongan oku...


Cuba anda bayangkan kalau anda seorang oku?? apa yang akan anda lakukan jika ingin menggunakan tandas ini...kedudukan pemegang terlalu jauh dan sangat menyukarkan mereka untuk menggunakannya...kami nak ambil gambar pun sukar kerana kedudukannya yang jauh dari mangkuk tandas...



singki ni pula ok la untuk oku menggunakannya tidak terlalu rendah dan tinggi



Jarak antara mangkuk tandas dan singki memudahkan oku untuk menggunakan kedua-duanya.


Maaf kerana gambar ini sedikit kabur...tapi anda perasan tak dengan tiub getah dalam gambar ni....sungguh menyukarkan kepada oku yang berkerusi roda untuk menggunakannya..apa tindakan yang wajar di lakukan oleh pihak yang sepatutnya menjaga tandas ini??
Secara kesimpulannya, kami berharap agar pihak pengurusan Taiping Sentral mengambil berat dengan kemudahan untuk golongan oku ini dan tidak hanya melepaskan batuk di tangga sahaja...Pada kami kemudahan di sini adalah baik tetapi perlu di pertingkatkan lagi untuk kemudahan golongan oku..

Wednesday, March 25, 2009

rapid dan OKU

KEMUDAHAN OLEH RAPIDPENANG
Pada petang isnin yang lalu, kami telah sebulat suara untuk melihat lebih banyak kemudahan yang di sediakan untuk golongan oku di bandar Pulau Pinang ini. Kunjungan kami adalah ke tempat perkhimatan bas rapid yang terdapat berdekatan perlabuhan feri. Kami telah meminta kebenaran daripada pegawai yang bertugas pada petang itu untuk mengambil gambar dan bertanyakan tentang kemudahan yang di sediakan untuk oku. Ternyata perkhimatan bas Rapidpenang adalah memenuhi ciri-ciri untuk penumpang oku.


Inilah pegawai dan pemandu bas yang telah memberikan kerjasama kepada kami untuk bertanyakan tentang perkhimatan untuk pengguna oku.

Ini pula adalah gambar yang telah kami rakamkan untuk tatapan pelawat blog ini.....


Tempat duduk untuk golongan oku yang di khaskan dengan warna oren dan terdapat tanda di belakang tempat duduk ini sebagai tempat duduk orang kurang upaya.


Tempat duduk ini adalah terhad kepada 3 individu sahaja dan amat selesa kepada golongan oku yang menggunakan bas ini.
Keadaan bas yang luas akan memudahkan mereka untuk naik dan duduk di tempat yang di sediakan.

Inilah keadaan luar bas rapid yang sempat kami rakamkan. Pintu yang luas dan tempat naik yang rendah memudahkan semua pengguna yang menggunakan perkhimatan bas ini termasuk golongan oku.

Bas rapid yang memang banyak memberikan kemudahan dan keselesaan kepada penggunanya. Perkhimatan dan kemudahan yang di sediakan untuk golongan oku adalah yang terbaik daripada perkhimatan bas lain daripada apa yang kami perhatikan...jadi untuk anda semua,prihatinlah dengan nasib golongan oku....

Tuesday, March 24, 2009

Pejabat Pos Pulau Pinang

Pejabat Pos Pulau Pinang.

Pejabat pos adalah antara tempat yang akan dikunjungi oleh masyarakat Malaysia. Pejabat pos memainkan banyak fungsi antaranya sebagai tempat untuk membayar bil elektrik, bil air, menyimpan wang, memperbaharui lesen dan sebagainya.

Oleh itu, kami melihat sama ada pejabat pos ada menyediakan kemudahan yang sebaiknya untuk pengguna terutama kepada pengguna OKU.
Melalui pemerhatian, kami dapati pejabat pos menyediakan kemudahan untuk OKU. Antara kemudahan OKU yang disediakan adalah laluan OKU dan tempat letak kereta khas OKU. Ini menunjukkan pihak pejabat pos prihatin kepada pengguna OKU.

Namun terdapat juga beberapa kelemahan di pejabat pos yang mungkin meyukarkan pengguna OKU untuk berurusan di pejabat pos. Kami dapati kaunter urusan di pejabat pos terlalu tinggi untuk OKU berurusan dengan pihak pejabat pos. Selain itu, kami juga dapati peti surat terlalu tinggi untuk pengguna OKU memasukkan surat dalam peti surat.







Kaunter di Pejabat Pos Pulau Pinang.



Laluan OKU yang disediakan oleh Pejabat Pos untuk kemudahan pengguna OKU.



Peti surat terlalu tinggi untuk pengguna OKU memasukan surat ke dalam peti surat.Hal ini akan menyukarkan OKU untuk memasukan surat ke dalam peti surat



Tempat letak kereta khas untuk kemudahan OKU. Kedudukan tempat letak kereta yang berhadapan pintu masuk memudahkan oku untuk pergi ke pejabat pos.



Monday, March 23, 2009

Tak dak la dik..

PENANG INTERNATIONAL AIRPORT



Lapangan Terbang Bayan Lepas merupakan satu-satunya lapangan terbang yang terdapat di Pulau Pinang ini menjadikan ia tumpuan bagi yang menggunakan pengankutan udara. Jika dilihat dari sudut infrastrukturnya boleh tahan la..banyak fasiliti yang disediakan tapi tak la secanggih kat KLIA... yang pasti ia dapat memberi keselesaan kepada pengguna...Tetapi adakah kemudahan yang disediakan menjamin keselesaan seluruh pengguna bukan saja untuk individu normal tetapi juga mereka dari golongan kelainan upaya(OKU)Sepanjang tinjauan kami disana kami mendapati kemudahan untuk OKU amat-amat terhad sekali.. Tanda arah di hadapan pintu masuk dewan
sebaik saja mejejakkan kaki masuk ke lapangan terbang hati merasa puas apabila ada papan tanda yang menunjukan kemudahan tandas OKU tetapi bila kami pergi mencari di mana kedudukan tandas tersebut berpandukan tanda arah tersebut tetapi kami tidak menjumpai tandas tersebut..akihirnya kami bertanya kepada seorang tukang cuci..dan beliau memberitahu tandas OKU berada disebelah hujung..hanya satu tandas OKU yang disediakan..
Kami pun pi la kat tandas yang ditunjukkan tu...sampai kat sana ada dua orang pekerja sedang berbual di hadapan tandas tersebut....sebaik kami ingin membuka pintu tu..makcik tu cepat-cepat cakap "eh jangan guna toilet tu guna toliet sana,ini untuk orang cacat saja" sebenarnya makcik tu tak tau kami hanya nak ambik gambar aje...:) tapi tindakan makcik tu melarang dan memang BAGUS ini menunjukan mereka perihatin dalam memastikan tiada pihak yang menyalahgunakan kemudahan yang disediakan untuk OKU.


Tandas OKU yang disediakan di Penang airport

Semasa berada kawasan tandas tersebut kami sempat menemu bual pencuci tandas berkaitan kemudahan lain yang lain yang disediakan..mereka hanya cakap 'tak dak la dik'...menurut mereka kemudahan yang disediakan hanyalah tandas..namun begitu tandas ini juga jarang digunakan oleh OKU tetapi biasanya digunakan oleh warga Emas...
Sebagai sebuah lapangan terbang antarabangsa pihak syarikat seharusnya peka dalam menyediakan lebih banyak kemudahan untuk OKU....seperti pemengang untuk memudakan pergerakan OKU yang tidak berkerusi roda dan laluan untuk orang buta.. disamping itu jika di tinjau dikawasan luar kami mendapati tiada ruang untuk kenderaan OKU..(tak tau la kalau kami terlepas pandang)Awas kerusi roda ditidak dibenarkan!!!Banyak kemudahan yang disediakan (64 check-in desks, 11 gates 8 air bridges, 3 baggage claim belts, 808 short term parking spaces ,Post Office ,Bank Bureau de Change, Restaurants wed Cafeterias, Bars and karaoke, VIP Lounge ,Duty Free Shop, Newsagent/Tobacconist, Chemist Shop Gift Shop, Travel Agent Tourist, Help Desk, Car Rental Taxi Service/Rank, First Aid ,DisabledAccess/Facilities and Business Center ) tetapi apa yang ingin kami ketengahkan sejauh manakah kemudahan OKU yang terdapat di lapangan terbang Antarabangsa Pulau pinang??????..

Sunday, March 22, 2009

PENDIDIKAN KHAS

ARKIB : 19/03/2009
http://www.utusan.com.my/utusan/
Beri peluang murid pendidikan khas
Oleh DIYANA ROSE KAMALLUDEEN
SETIAP tahun, semakin ramai pelajar istimewa dan kurang upaya menunjukkan prestasi luar biasa dalam bidang akademik di samping tidak kurang juga yang menonjol dalam aktiviti kurikulum.
Ini bukti kejayaan sistem pendidikan khas negara dalam usaha mengasah potensi murid-murid yang memerlukan perhatian dan bimbingan khusus terutama pada peringkat awal persekolahan.
Malangnya, kata Penyelaras Majlis Perwakilan Penduduk (MPP) Taman Kajang Utama, Abu Bakar Alias, stigma negatif masyarakat masih menjadi penghalang kepada golongan itu untuk terus berjaya dalam kehidupan.
''Kebanyakan mereka boleh berfungsi dengan normal apabila bercampur dengan masyarakat tetapi semua pihak perlu memberi sokongan masing-masing.
''Menyedari ramai di antara anak-anak kita sendiri sukar menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira (3R), kami mengadakan karnival untuk menyerlahkan potensi mereka bermula peringkat prasekolah lagi,'' katanya.
MPP dan Rukun Tetangga Taman Kajang Utama bekerjasama dengan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) untuk menganjurkan Karnival Pendidikan Khas di Kajang, Sabtu lalu.
Dikendalikan 56 mahasiswa tahun tiga Program Pendidikan Khas UKM, karnival itu melibatkan lebih 100 pelajar pendidikan khas daripada Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Kantan, SK Seri Sekamat, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jalan Reko dan Taman Kajang Utama.
Pelbagai aktiviti diatur sepanjang karnival antaranya, kempen derma darah Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM), jualan amal, pertandingan permainan tradisional dan sukan rakyat di samping pameran oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Kesihatan.
Pengarah Program, Muhammad Hamdi Ishak, 24, menjelaskan, pendidikan khas terbahagi kepada empat iaitu;
lMasalah pembelajaran (autisme, hiperaktif)
lMasalah pendengaran, pertuturan
lMasalah penglihatan dan
lPemulihan (gagal menguasai 3R)
''Pun begitu, cabaran pada bakal guru pendidikan khas seperti kami adalah untuk mengembalikan keyakinan diri murid-murid khas ini yang terjejas pada peringkat awal usaha pembelajaran mereka.
''Jika gagal diasuh atau dipulihkan kelemahan penguasaan itu, tidak mustahil mereka boleh tercicir dalam pelajaran dan akhirnya dalam kehidupan mereka kelak,'' katanya.
Menurut Muhammad Hamdi, kaedah untuk mendidik murid-murid pendidikan khas memerlukan pendekatan yang lebih menjurus kepada kemahiran hidup, agar mereka lebih berdikari untuk meneruskan kehidupan.
Teknik pembelajaran dalam kelas menggunakan alat bantu mengajar (ABM) juga agak berbeza dengan bantuan muzik dan permainan untuk merangsang kreativiti murid berkenaan.
Murid Pemulihan Khas
Murid-murid yang sukar menguasai kemahiran 3M disebabkan faktor persekitaran dan bukan kognitif perlu mengikuti Kelas Pemulihan Khas bagi mengatasinya dan seterusnya mengikuti pembelajaran di kelas biasa.
Ciri-ciri murid pemulihan khas dikenal pasti menerusi emosi dan tingkah laku yang sentiasa risau, rendah diri, sedih, cepat bosan belajar, takut dan tidak bersedia mengikut arahan.
Mereka juga didapati gelisah, suka mengganggu rakan lain dalam kelas, perangai ganjil (hisap jari), kurang minat belajar dan masalah lain seperti gagal kenal pasti bentuk, turutan, bunyi, ruang serta lemah pergerakan, daya pemikiran dan memori.